Pohybová aktivita stomiků

Při začínaní s pohybovou aktivitou po založení stomie se vždy poraďte s vaším lékařem nebo fyzioterapeutem. Pokud jste byli fyzicky aktivní před založením stomie, po konzultaci s odborníkem Vám nic nebrání ve Vaší aktivitě pokračovat.

Je třeba s odborníkem prokonzultovat vhodou pohybovou aktivitu a její míru vzhledem k Vašemu individuálnímu zdravotnímu stavu. Pohybová aktivita je vždy vhodnou činností prospěšnou pro zdraví.

Jógová cvičení

Jógové cvičení slouží k harmonizaci těla, mysli a energie. Jógová cvičení se sestávají z:

  • cviků s výdržemi - asány
  • dechová cvičení - pránájáma
  • technik pro očistu - krijá

Cvičení probíhá nenásilnou formou. Je špatně cvičit příliš dlouze, či bolestivě. Cvičení má vždy skončit příjemnou únavou. Během cvičení protahujeme zkrácené svaly do správné délky. Svaly postupně posilujeme a dále uvolňujeme klouby. Tato cvičení postupně harmonizují rovnováhu celého těla. Při cvičení se používá například velký nafukovací míč.

Vlastní cviky

Položte se na záda, pokrčte obě dolní končetiny, rukama obejměte kolena, hlava v prodloužení páteře, s nádechem lehce zatlačte koleny proti rukám, s výdechem přitáhněte kolena co nejblíže hrudníku, cvik provádějte pomalu, tahem a opakujte 2–3x

 

Položte se na záda, pokrčte obě dolní končetiny a plosky nohou opřete o podložku, horní končetiny jsou podél těla, stáhněte hýždě i oblast břišní a s výdechem pomalu zvedejte pánev nahoru až po lopatky, pokládáme opět pomalu a postupně, pakujte 2–3x

 

Klekněte si, s nádechem vyhrbte záda a sklopte hlavu mezi ramena, s výdechem srovnejte záda, hlavu nechte v prodloužení páteře, opakujte 2–3x

 

Klekněte si, s nádechem upažte jednu horní končetinu a otočte hlavu za paží, svýdechem vraťte zpět a proveďte totéž na stranu druhou, opakujte 2–3x

 

Klekněte si, s výdechem vytočte obě špičky do strany, hlava se ukloní na stranu vytočených špiček, s nádechem vraťte zpět a totéž proveďte na druhou stranu, opakujte 2–3x

 

Navážeme na předcházející cvičení a procvičíme si hrudní a krční páteř.

Sedněte si na židli tak, aby kyčelní a kolenní klouby svíraly pravý úhel, hýždě posuňte blíže okraji, kolena se dotýkají stěny, horní končetiny pokrčte v loketních kloubech, dlaně složte na čelo a opřete se o stěnu, s nádechem vyhrbte záda hlavně v oblasti hrudní páteře, s výdechem záda prohněte a opět největší prohnutí soustřeďte do oblasti hrudní páteře, cvik opakujte 2–3x (pozn. pohyb provádějte hrudníkem, ne hlavou).

 

Sedněte si na židli tak, aby kyčelní a kolenní klouby svíraly pravý úhel, plosky nohou opřeny, horní končetiny zvedněte a pokrčte v loketních kloubech a dlaně složte za hlavu, s nádechem se narovnejte a co nejvíce zatlačte lokty vzad, s výdechem uvolněte krční páteř do předklonu, cvik opakujte 2–3x.

 

Sedněte si na židli tak, aby kyčelní a kolenní klouby svíraly pravý úhel, plosky nohou opřeny, horní končetiny zvedněte a pokrčte v loketních kloubech a dlaně složte za hlavu, hlava v prodloužení trupu, v této poloze se nadechněte, s výdechem předkloňte hlavu, lokty svěste volně podél uší a v této pozici pootočte hlavu nejprve na jednu, poté na druhou stranu (jako pohled na loket té strany), cvik opakujte na každou stranu 2–3x.

 

Sedněte si na židli tak, aby kyčelní a kolenní klouby svíraly pravý úhel, plosky nohou opřeny, horní končetiny volně podél těla (nebo se chytí židle, ramena jsou volně), hlava v prodloužení trupu, s výdechem ukloníme hlavu střídavě na jednu, poté na druhou stranu, cvik opakujeme na každou stranu 2–3x (pozn. úklon musí být správně proveden, tedy bez rotace a předklonu, ucho stále směřuje k rameni).

 

Sedněte si na židli tak, aby kyčelní a kolenní klouby svíraly pravý úhel, plosky nohou opřeny, horní končetiny podél těla (nebo se chytí židle, ramena volně), hlava v prodloužení trupu, s výdechem otočíme hlavu střídavě na jednu, poté na druhou stranu, cvik opakujte na každou stranu 2–3x (pozn. brada je při pohybu stále ve stejné výši, pohyb provádíme pomalu, tahem, až do krajní polohy).

 

Obrázky převzaty z www.cvicime.cz, popis cviků vlastní.
Mgr. Petra Poková, fyzioterapeutka